Budowa szybkiej sieci kolejowej - kolej dużych prędkości w Polsce oraz w UE.

Sieć szybkich połączeń kolejowych w Unii Europejskiej - ŹRÓDŁO WIKIPEDIA

Jak widzimy na zaprezentowanym zdjęciu w Unii Europejskiej zostały już wybudowane szybkie połączenia kolejowe. Zdefiniujmy co to jest szybka kolej. Kolej Dużych Prędkości według standardów miedzynarodowych jest to kolej osiągająca prędkość na dostosowanych torach powyżej 250km/h. Szybka kolej istnieje w Hiszpanii, Francji, Włoszech, Wielkiej Brytanii, Holandii, Belgii, Rosji oraz Niemczech. Na świecie najbardziej zaawansowane technologie szybkich kolei są w Japonii, Chinach oraz Korei płd. W chwili obecnej rozbudową tego typu połączeń interesuje się coraz więcej państw. Brazylia podjęła decyzję o budowie KDP pomiędzy Sao Paulo oraz Rio de Janeiro. Indie prowadzą zaawansowane rozmowy o zakupie technologii szybkiego pociągu od Japonii. Duże środki na budowę linii kolejowych przeznacza Rosja. 

Do Państw zainteresowanych Koleją Dużych Prędkości dołącza także Polska. Wybudowanie KDP wiąże się z odpowiednio wcześniej podjętymi przygotowaniami. Osiągana przez pociąg prędkość ponad 250 km/h wiąże się z budową specjalnych systemów trakcji elektrycznej, torowisk, automatyki i komunikacji pomiędzy osobą kierującą pociągiem a centralą kierującą ruchem. Opracowanie KDP w Polsce i decyzja o zakupie pociągów poruszających się z tą prędkością już została podjęta. W sierpniu 2013 roku do Polski na testy przyjeżdża pierwszy z zamówionych przez Intercity 20 pociągów Pendolino.

Polskie plany budowy sieci szybkich połączeń kolejowych

W Polsce trwają prace związane z przebudową lini kolejowych na których będą jeździć pociągi Pendolino. Dostosowywana do prędkości 200km/h jest trasa E-65 pomiędzy Gdynią a Warszawą. Modernicacja dotyczy torów trakcji oraz automatyki. Po zakończeniu modernizacji linia zostanie wyposażona w system ETCS, który pozwoli osiągać pociągom prędkość 200 km/h. Wartość inwestycji to 9 mld zł. Trasa E-65 pomiędzy Warszawą a Katowicami. Linia ta jest w większości przygotowana. Jej odmienna nazwa to Centralna Magistrala Kolejowa. Trasa jest już wyposażana w system ETCS - Europejski System Sterowania Pociągiem. System ten umożliwia bezpieczną jazdę z predkościa powyżej 250 km. Wartość inwestycji to 2,5 mld zł.
Nowe pociągi Pendolino będą jeździły na trasie Warszawa - Wrocław, Warszawa - Katowice, Warszawa - Kraków oraz Warszawa - Gdynia. PKP Intercity zakupiło 20 składów za kwotę 2,7 mld zł. Design pociągów zakupionych przez Intercity prezentuje film obok. 
Na warszawskim Grochowie powstaje centrum serwisowe do obsługi 20 składów Pendolino. Koszt jego budowy to 155,7 mln zł.
W Polsce modernizuje się większość linii kolejowych. Przez wiele lat linie kolejowe nie były poddawane gruntownym modernizacjom. Według obecnych standardów zmianie podlegają linie zasialjące, tranformatory napięcia, szyny i sposób ich łączenia oraz automatyka połączeń przy zmianie kierunku ruchu. Dodatkowo instaluje się systemy sterowania i komunikacji z maszynistą. Najnowsze sposoby poprawy infrastruktury prezentują trzy filmy obok. Inwestycje w kolej są bardzo kosztowne. Polska musi inwestować w ten rodzaj transportu dziesiątki miliardów złotych, ale dziś na krotkich dystansach jest to najefektywniejszy środek transportu.  Tańszy od połączeń samolotowych a szybszy od połączeń autostradowych. Nie bez znaczenia jest też fakt, iż za 40 lat nie będzie już ropy naftowej.


Polskie firmy produkują coraz lepsze pociągi oraz lokomotywy

PESA - historia powstania zakładu sięga roku 1851. Do Bydgoszczy zbudowano połączenie kolejowe i w związku z tym zainicjowano zakład naprawczy dla parowozów i wagonów. Taka sytuacja trwała do roku 1989. W wyniku zmiany systemu w roku 1991 ze struktur PKP zakłady zostały utworzone jako samodzielny podmiot gospodarczy, a w roku 2001 firma stała się podmiotem prywatnym. W tym czasie zmieniono nazwę na - PESA Bydgoszcz Spółka Akcyjna Holding. Od roku 2005 PESA zaczęła produkować i skutecznie sprzedawać tramwaje i pociągi spalinowe. Największe miasta takie jak: Warszawa, Łódź, Elbląg, Bydgoszcz zakupiły łącznie 34 tramwaje SWING. W latach następnych PESA wygrała w Warszawie przetarg na dostawę aż 186 szt SWING-ów. Produkcja ruszyła pełną parą. W tym samym czasie zaczęła się sprzedaż pociągów do Włoch. W sumie dostarczono 13 spalinowych zespołów trakcyjnych. Nowymi rynkami dla produktów z PESA były Ukraina oraz Litwa. 
W 2009 roku PESA sprzedała kolejom Mazowieckim i na Śląsku nowy elektryczny zespół trakcyjny ELF. To pociąg niskopodłogowy od 3 do 8 wagonów dla ruchu regionalnego. W latach kolejnych do posiadaczy ELF-ów zaliczały się Małopolska i Wielkopolska. Poniżej znajduje się Galeria produktów.PESA
Do sukcesów eksportowych PESA może dodać sprzedane 31 zespółów LINK do Czech. Sprzedaż tramwajów na Węgry, Rumunie, Bułgarie, Polskę oraz Ukraine. Dużym odbiorcą pociągów są także Włochy. W roku 2012 PESA wygrała z SIEMENSEM w przetargu dla Deutsche Bahn - kolei niemieckich, wart 1,2 mld euro na dostawę pociągów. W roku 2013 firma podjęła się dostawy tramwajów dla Moskwy. Moskwa zamówiła 120 tramwajów niskopodłogowych. W planie firmy jest wybudowanie fabryki w Rosji wspólnie z partnerem branżowym z tego kraju. 
PESA to gracz globalny. Firma generuje zyski powyżej 200 mln zł rocznie, a jej obroty w ciągu kilku lat wysoko wzrastały dzieku szalonemu eksportowi produktów.

NEWAG - historia powstania tego zakładu sięga roku 1876. Wtedy to dla nowo wybudowanej linii kolejowej powstał warsztat naprawczy. W 1991 roku Zakład Naprawcze Taboru Kolejowego w Nowym Sączu stały się nowym podmiotem. W roku 2003 zakłady zakupił prywatny inwestor a w 2005 zakłady otrzymały nową nazwę NEWAG Spółka Akcyjna. W roku 2009 firma wprowadziła na rynek nowy produkt pociąg 19 WE. Pierwszym nabywcą jest SKM z Warszawy który kupuje 4 składy.
NEWAG to firma która dostarcza wagony dla Metra w Warszawie. Dostarcza także nowoczesne tramwaje Novelo. Produkt NEWAG-u  - pociąg 31 WE, pobił Polski rekord prędkości. Na torach Centralnej Magistrali Kolejowej pociąg osiągnął prędkość 201,4km/h. Pociąg został już zamówiony przez Koleje Dolnośląskie. To całkowicie Polska konstrukcja. Pociąg jest czteroczłonowy z niską podłogą Koleje Dolnośląskie zamówiły 5 zestawów 31WE. 
NEWAG w roku 2012 wygenerował zysk na poziomie 56 mln zł. Zatrudnia około 1500 pracowników, czyli blisko połowę tego co PESA. W roku 2013 firma chce zatrudnić kolejne 300 osób. 

Stadler - to szwajcarska grupa mająca wiele zakladów produkcyjnych w Europie. Do tego grona należy fabryka w Siedlacach. Jednym z zamówień dla tej grupy w Polsce jest dostawa pociągów dla grupy LEO Express z Czech. Przewoźnik będzie jeździł po Polsce. Zamówienie dotyczy 5 zestawów. 

Bombardier - to światowy lider transportu kolejowego. W Polsce ma cztery fabryki w Warszawie, Wrocławiu, Katowicach oraz w Łodzi. Zatrudnia 1000 pracowników, którzy produkują lokomotywy, ramy wózków oraz systemy sygnalizacyjne. We Wrocławiu powstają lokomotywy TRAXX. Jednak na świecie znane są superszybkie pociągi tego producenta pod nazwą Zefiro np V300.



Japonia - super szybki pociąg jeżdzący ponad 500 km/h

Chiny wybudowały KDP i pociąg jeżdżący ponad 500km/h

Niemiecki super szybki pociąg ICE

Francuski super pociąg TGV


Znalazłeś interesujące dane?
POLUB NAS 

KOLEJ DUŻYCH PRĘDKOŚCI W POLSCE - PLANY

NEWAG - LOKOMOTYWA DRAGON I GRIFFIN

NEWAG - NAJSZYBSZY POLSKI POCIĄG IMPULS 31 WE

Tworzenie stron WWW - Kreator stron internetowych