Nowoczesne lotniska w Polsce 2014 - modernizacja transportu lotniczego oraz ranking polskich lotnisk


Polska - inwestycje w lotniska wyniosły 6 mld zł

Polskie lotniska od kilku lat stale się modernizują. Każde województwo zdaje sobie sprawę z podwyższenia rangi regionu mającego lotnisko. Korzyści to możliwość ściągnięcia inwestycji i rozwój regionalnego biznesu. Wzrost liczby turystów to czyste dochody z turystyki. W erze globalizacji lotnisko to także furtka do międzynarodowych połączeń wspierających biznes. Organizacja rozmaitych targów w regionie to szansa na gości i partnerów ze świata. Lotnisko to plus przy ściągnięciu kapitału, lokalizacji inwestycji i szansa na rozwój. Przekonały się o tym miasta organizatorzy mistrzostw tj. Warszawa, Wrocław, Gdańsk, Poznań czy Kraków. Wpływy z turystyki to był wymierny biznes dla hoteli, producentów żywności, alkoholi, właścicieli barów, restauracji etc., to także powracający do swych krajów turyści, którzy niosą ze sobą pozytywną ocenę o zmianach w danym regionie i to stanowi naturalną, darmową promocję nakręcającą dalszy wzrost.

W Polsce wartość inwestycji w lotniska wyniosła około 6 mld zł w ciągu ostatnich 5 lat i nadal rośnie. W roku 2013, gdzie kryzys w Polsce był najbardziej odczuwalny lotniska odnotowały ogólny wzrost pasażerów w stosunku do roku 2012. Dzięki tym inwestycjom nasze porty będą mogły obsłużyć 40 mln pasażerów. W 2009 roku było to 29 mln pasażerów. O budowę lotniska starają się jeszcze Radom (jest na ukończeniu), Białystok, Kielce oraz Olsztyn.

Ranking 10 największych lotnisk w krajach Unii Europejskiej 

Źródło:www.wikipedia.pl

N1. Lotnisko w Wielkiej Brytanii obsługuje 70 mln pasażerów rocznie. Londyn jednak ma w najbliższym czasie rozpocząć budowę nowego lotniska na sztucznej wyspie w ujściu Tamizy. Lotnisko ma mieć 6 pasów startowych. Jego zadaniem jest odciążenie największego lotniska w Londynie. 
N2. w Unii Europejskiej lotnisko Francja- Paryż 61 mln
N3. w Unii Europejskiej, największe lotnisko Niemcy - Frankfurt 57 mln pasażerów. Wkrótce zostanie oddany nowy port lotniczy w Berlinie dla 27 mln pasażerów. W Niemczech jest kilka b. dużych portów lotniczych.
N4. w Unii Europejskiej, największe lotnisko Holandia - Amsterdam 51 mln pasażerów.
N5. w Unii Europejskiej, największe lotnisko Hiszpania - Madryt 45 mln pasażerów.
N6. w Unii Europejskiej, największe lotnisko Włochy - Rzym 36 mln pasażerów.
N7. w Unii Europejskiej, największe lotnisko Dania - Kopenhaga 23 mln pasażerów.
N8. w Unii Europejskiej, największe lotnisko Austria - Wiedeń 22 mln pasażerów.
N9. w Unii Europejskiej, największe lotnisko Szwecja - Sztokholm 19,6 mln pasażerów.
N10. w Unii Europejskiej, największe lotnisko Irlandia - Dublin 19 mln pasażerów.

Polskie lotniska 2014 - rozwój regionów

Lotnisko Warszawa Okęcie

Źródło: www.lotnisko-chopina.pl

Powierzchnia: 500 hektarów
Liczba połączeń: 100
Liczba pasażerów: 10 mln
Pasy startowe: 2
Przepustowość: 36 operacje na godzinę
Liczba terminali: 3
Połączenie kolejowe: tak
Koszt budowy terminali: T 1 - 300 mln, T 2 - 340 mln




Okęcie to największe lotnisko - 50 % ruchu pasażerskiego w Polsce

Lotnisko zostało wybudowane w roku 1926. W 2001 roku podjęto decyzję o budowie nowego terminala - 2. Prace trwały do roku 2008 i lotnisko stało się nowoczesnym portem lotniczym. Po zakończeniu prac na terminalu 2 i oddaniu wielopoziomowego parkingu przyszła kolej na przebudowę terminala 1 i dróg prowadzących do lotniska. Warszawa zainwestowała dużo pieniędzy w obsługę pasażerów dojeżdżających na lotnisko. Poprzez tunel lotnisko połączyło się z Dworcem Centralnym. Powstały nowe drogi dojazdowe na lotnisko i zmodernizowano połączenia tramwajowe. W pobliżu oddano do użytku nową obwodnicę S2. To znacznie usprawniło komunikację na lotnisko. Zakupione 13 pociągów do obsługi SKM może na raz zabrać 1000 pasażerów.
W chwili obecnej eksperci twierdzą, że lotnisko Okęcie może obsługiwać do 25 mln pasażerów rocznie, czyli według prognoz osiągnie ten poziom w 2037 roku.
W roku 2013 lotnisko podjęło się kolejnych inwestycji na kwotę 500 mln zł celem rozbudowy infrastruktury i płyty lotniska by podnieść przepustowość do 42 operacji na godzinę. Dodatkowo w odległości 800m powstaje 2 hotel dla pasażerów oraz przygotowany jest projekt budowy kompleksu biurowo-handlowego.

Lotnisko Warszawa Modlin

Źródło: www.modlinairport.pl

Powierzchnia:  292 hektary
Liczba połączeń: 30
Liczba pasażerów: 0,8  mln
Pasy startowe:  1
Przepustowość: 2 mln pasażerów rocznie
Liczba terminali:  1
Połączenie kolejowe: na etapie planów
Koszt budowy: 382,7 mln






Lotnisko zostało założone w roku 1937. W roku 2010 rozpoczęła się przebudowa portu lotniczego w Modlinie. Obiekt został oddany do użytkowania w 2012 roku. Lotnisko jest w fazie dynamicznego rozwoju, który na chwilę zatrzymał problem pasa startowego. W chwili obecnej Urząd Wojewódzki prowadzi prace nad budową połączenia lotniska drogą kolejową z Warszawą. Na lotnisku powstanie podziemna stacja. Koszt budowy połączenia przekracza 250 mln zł. Kolejne 180 mln zostanie wydanych na zakup 16 pociągów do obsługi pasażerów.

Lotnisko Kraków Balice

Źródło: www.krakowairport.pl

Powierzchnia: 310 hektarów
Liczba połączeń: 65
Liczba pasażerów: 3,4 mln
Pasy startowe: 1
Przepustowość: 20 operacji/h - 4 mln pasaż./rok
Liczba terminali: 1
Połączenie kolejowe: tak
Koszt budowy terminali: 368 mln

Lotnisko zostało założone w roku 1963. W 2010 roku lotnisko modernizowało płytę główną lotniska, pas kołowania, wybudowano wielopoziomowy parking oraz rozbudowywano terminal pasażerski. W chwili obecnej port prowadzi inwestycje związane z budową hotelu w pobliżu lotniska wartą 51 mln zł, rozbudową terminalu, budową przystanku dla pociągu oraz poprawę połączenia z autostradą A4. Wartość kontraktu to 368 mln zł.

Lotnisko Gdańsk Rębiechowo

Źródło: www.opal.com.pl

Powierzchnia: 240 hektarów
Liczba połączeń: 35
Liczba pasażerów: 2,8  mln
Pasy startowe: 1
Przepustowość: 30 operacji/h -5 mln pasaż./rok
Liczba terminali: 2
Połączenie kolejowe: w budowie
Koszt budowy terminali: T2 -247 mln zł

Port był wybudowany w roku 1974. Przed Euro 2012 w Gdańsku powstał nowy terminal 2, płyta postojowa, drogi kołowania, płyta do odladzania samolotów oraz system odprowadzania wody. Wartość budowy sięgnęła kwoty 396 mln zł. Port jest nadal rozbudowywany. Teraz trwają prace rozbudowujące terminal 2 w celu połączenia portu lotniczego z przystankiem kolei metropolitalnej. 

Lotnisko Katowice Pyrzowice

Źródło: www.katowice-airport.com

Powierzchnia: 500 hektarów
Liczba połączeń: 38
Liczba pasażerów: 2,5  mln
Pasy startowe: 1
Przepustowość: 4 mln operacji rocznie
Liczba terminali: 2
Połączenie kolejowe: tak
Koszt budowy: 267 mln zł



Lotnisko powstało w 1940 roku. W 2010 roku podjęto szereg prac związanych z rozbudową portu. Zmodernizowano terminale, rozbudowano płytę postojową, wydłużono drogę startową oraz pas kołowania samolotów.  Inwestycja „Port Lotniczy w Katowicach” to koszt 405 mln zł netto. W chwili obecnej rozbudowuje się system przesyłania bagażu, pas startowy i cargo city. W pobliżu jest także hotel dla pasażerów, parking oraz przystanek kolejowy. Dojazd zapewnia droga ekspresowa S1 oraz autostrada A1. 

Lotnisko Wrocław Strachowice

Źródło: www.airport.wroclaw.pl

Powierzchnia: 472 hektarów
Liczba połączeń: 30
Liczba pasażerów: 1,9 mln
Pasy startowe: 1
Przepustowość: 26/h - 4 mln osób rocznie
Liczba terminali: 2
Połączenie kolejowe: plan budowy 
Koszt budowy: 400 mln zł




Port powstał w 1938 roku. Od tamtego czasu największa modernizacja przypadła na rok 2009. Na potrzeby mistrzostw Euro 2012 powstał nowy terminal i rozbudowano płytę lotniska.  W planach jest połączenie lotniska z droga kolejową, która będzie kosztować około 140 mln zł. 

Lotnisko Poznań Ławica

Źródło: www.airport-poznan.com.pl

Powierzchnia: 310 hektarów
Liczba połączeń: 20
Liczba pasażerów: 1,5 mln
Pasy startowe: 1
Przepustowość: 30 operacji/h - 3,5 mln pasaż./rok
Liczba terminali: 1  
Połączenie kolejowe: nie
Koszt budowy: 208 mln zł 


Lotnisko powstało w 1913 roku. W roku 2011 podjęto gruntowną inwestycję obejmującą rozbudowę terminalu pasażerskiego oraz rozbudowę płyty lotniska czyli drogi kołowania, dwóch dróg szybkiego zejścia z pasa startowego oraz stanowiska do odladzania i postoju samolotów. Zakończona budowa w 2013 roku zwiększyła przepustowość terminalu pasażerskiego z 1,5 mln do 3,5 mln pasażerów rocznie. Komfort i jakość obsługi osiągnęła poziom europejski.

Lotnisko Rzeszów Jasionka

Żródło:www.rzeszowairport.pl

Powierzchnia: 459 hektarów
Liczba połączeń: 11
Liczba pasażerów: 0,5 mln
Pasy startowe: 1
Przepustowość: 12 operacji/h - 2 mln pasaż./rok
Liczba terminali: 1
Połączenie kolejowe: plan budowy
Koszt budowy: 144 mln zł




Lotnisko wybudowano w 1940 roku. Na lotnisku zaszły duże zmiany w roku 2010. Podjęto wtedy decyzję o rozbudowie portu. Rzeszów wybudował czterokondygnacyjny terminal, płytę postojową, miejsce odladzania samolotów oraz drogę kołowania.  W chwili obecnej port zamierza połączyć się z dworcem w Rzeszowie. Budowa 5-kilometrowego odcinka linii kolejowej może wynieść nawet 200 mln zł. Pociągi do Jasionki woziłyby pasażerów i cargo działające na lotnisku.

Lotnisko Łódź Lublinek

Źródło: www.wikipedia.org

Powierzchnia: 228 hektarów
Liczba połączeń: 5
Liczba pasażerów: 0,5 mln
Pasy startowe: 1
Przepustowość: 1,5 mln pasażerów/rok
Liczba terminali: 2
Połączenie kolejowe: nie
Koszt budowy: 190 mln zł




Lotnisko wybudowano w 1925 roku. Pierwsze rozbudowy dotyczyły terminala 2 w roku 2007 oraz 2006. Następnie modernizowano terminal 3, wybudowano parking dla pasażerów, wieżę dyżuru lotów oraz bazę paliwową. Lotnisko jest nowoczesne mimo to ma małą liczbę stałych połączeń.

Lotnisko Bydgoszcz Szwederowo

Źródło: www.plb.pl

Powierzchnia: 580 hektarów
Liczba połączeń: 6
Liczba pasażerów: 0,3 mln
Pasy startowe: 1
Przepustowość: 0,5 mln pasażerów rocznie
Liczba terminali: 1
Połączenie kolejowe: nie
Koszt budowy: około 40 mln zł





Lotnisko zostało wybudowane w roku 1920. Najważniejsze inwestycje w porcie dotyczyły modernizacji ogrodzenia, przebudowa wieży kontroli lotów, remont pasa startowego, systemu odprawy bagażowej, remont dróg kołowania.

Lotnisko Lublin Świdnik

Źródło: www.airport.lublin.pl

Powierzchnia: 300 hektarów
Liczba połączeń: 5
Liczba pasażerów: 0,197 mln
Pasy startowe: 1
Przepustowość: 1 mln pasażerów/rok
Liczba terminali: 1
Połączenie kolejowe: tak
Koszt budowy: ponad 500 mln zł





Lotnisko zostało wybudowane w roku 1939. W 2008 roku rozpoczęto budowę nowego portu lotniczego. Port Lublin jest jednym z najładniejszych w Polsce. Na stronie można wybrać się na wirtualny spacer po lotnisku. Koszt wybudowania lotniska to kwota 500 mln zł brutto. 

Lotnisko Szczecin Goleniów

Źródło: www.wikipedia.org

Powierzchnia: 300 hektarów
Liczba połączeń: 9
Liczba pasażerów: 0,3 mln
Pasy startowe: 1
Przepustowość: 1 mln pasażerów/rok
Liczba terminali: 1
Połączenie kolejowe: tak
Koszt budowy: ponad 95 mln zł




Lotnisko zostało wybudowane w roku 1953. W chwili obecnej planowana jest rozbudowa pasa startowego, dróg kołowania, sieci kanalizacyjnej i oświetlenia lotniska. Koszt przebudowy lotniska to kwota około 100 mln zł. 

Polskie lotniska w budowie 2014

Lotnisko Olsztyn-Szczytno to dawne lotnisko wojskowe. Ma być połączone drogą kolejową do Olsztyna. Z punktu widzenia ilości atrakcji turystycznych na Mazurach lotnisko mogłoby znacznie rozwinąć region pod względem turystyki. Na pewno znajdą się chętni np. z Niemiec na loty do tego miejsca. Przebudowa portu ma wynieść 200 mln złotych. 
Lotnisko Radom - Sadków to port wojskowy przebudowywany na potrzeby cywilne, którego budowa jest na ukończeniu. Wartość inwestycji to około 70-100 mln zł. Lotnisko czeka na odbiór budynków oraz koncesję. 
Lotnisko Białystok - budowa tego lotniska jest z punktu widzenia regionu potwierdzona możliwościami rozbudowy lotnisk już istniejących- Krywlany. Jednak nie ma potwierdzenia o finansowaniu tego przedsięwzięcia. Wcześniejsze środki (355 mln zł) na ten cel zostały przeznaczone na budowę dróg. W podobnej sytuacji są Kielce.
Lotnisko Kielce - to organizator dużych targów w regionie, np. zbrojeniowych. Posiadanie własnego lotniska to byłby duży atut przy organizacji tego typu imprez.
Gdynia miała chęć na rozbudowę lotniska, lecz jej starania zatrzymała Unia Europejska ze względu na bliskość portu gdańskiego.

Emigranci z Polski nakręcają biznes na lotniskach

EMIGRANCI wyjeżdżający z Polski to już ponad 2,2 mln osób. To tyle co liczba mieszkańców Warszawy plus Poznania. Dzięki nim ruch lotniczy jest w rozwoju i nadal będzie rósł. Najwięcej Polaków wyjechało do W. Brytanii - około 700 tyś, dalej do Niemiec - około 500 tyś, dalej Irlandia, Holandia oraz Włochy po około 100 tyś osób. Kolejne to Norwegia, Belgia, Szwecja. Właśnie do tych miejsc najczęściej są kierowane loty z naszych lotnisk regionalnych. Oczywiście część z tych osób korzysta z transportu samochodowego, jednak na uwagę zasługuje fakt, iż już niedługo Niemcy mają wprowadzić opłaty za przejazd ich autostradami. Wtedy transport samochodowy może okazać sie zbyt drogi szczególnie w odniesieniu do oferty tanich lotów. Na pewno wiedzą o tym fakcie w branży lotniczej. To będzie oznaczać wzrost liczby osób podróżujących przez lotniska.
TURYŚCI
W okresie wakacyjnym najwięcej osób z Polski w 2013 roku wybierało Grecję, Turcję, Egipt, Hiszpanię, Bułgarię i Włochy. Łącznie wyjechało z Polski 9,4 mln i było to mniej w stosunku do roku 2012. Z kolei do Polski przyjechało w 2011 13,3 mln osób, w 2012 było to 14, 8 mln a w 2013 14,9 mln turystów - głównie z Niemiec, Ukrainy, Białorusi, Rosji oraz W. Brytanii. Powiększająca się liczba lotnisk ułatwia im możliwość szybkiego dotarcia do Polski. Prognozy dotyczące liczby odwiedzających nas turystów mówią o średnim wzroście od 2% do 3,5 % rocznie. Turystyka w Unii Europejskiej - tam niepodzielnie króluje południe czyli: Hiszpania, Grecja, Francja i Włochy. Swoje perły turystyczne dokładają: Chorwacja, Cypr i Malta. Ich siła polega na ogromnej ilości atrakcji, hoteli, zabytków czyli ofercie.

Podsumowanie


Nowoczesne lotniska w Polsce 2014 - modernizacja transportu lotniczego na sumę 6 mld zł pozwoliła zbudować nowoczesną sieć transportową Polski. Polska osiągnęła sporą rezerwę w obsłudze podróżnych na lotniskach i według prognoz wynosi ona 40 mln pasażerów. Jest to zapas na kolejne minimum 10 lat.
Budowa portów lotniczych korzystnie wpływa na rozwój regionów. Wzrasta ranga i potencjał regionalnego biznesu dla partnerów i klientów w świecie. Polska jest lepiej oceniana przez inwestorów nie tylko z Unii Europejskiej.
Rynek pasażerski będzie rósł w tempie 2-3% rocznie dzięki przyjeżdżającym turystom, migracji Polaków oraz wycieczkom wakacyjnym. Wzrost turystów odwiedzających nasz kraj to dopływ czystej gotówki wspierającej rozwój odwiedzanych regionów.
Dlaczego gonimy UE .... ? Ruch generowany przez cały transport lotniczy w Polsce to prawie wartość, którą uzyskuje jedno lotnisko w Danii. Przypomnę, że Dania ma 5,5 mln mieszkańców. Jaki w takim razie potencjał ma Polska? Lotniska już mamy. 






Kierunki i czas lotów z lotniska
Warszawa - Okęcie

Erywań-Armenia 3,20 h,
Wiedeń-Austria 1,22 h,
Bruksela-Belgia 2,10 h,
Mińsk-Białoruś 1,12 h, 
Sofia-Bułgaria 1,55 h,
Praga-Czechy 1,25 h,
Larnaka-Cypr 3,25 h,
Pekin-Chiny 8,45 h,
Kopenhaga-Dania 1,25 h,
Tallin-Estonia 1,45 h,
Helsinki-Finlandia 1,42 h,
Paryż-Lyon-Francja 2,27/2,25 h,
Ateny-Grecja 2,37 h,
Tbilisi-Kutaisi-Gruzja 3,05/3,20 h,
Madryt-Barcelona-Hiszpania 3,55/3,05 h,
Eindhoven-Amsterdam-Holandia 2,05/2,10 h,
Dublin-Irlandia 3,10 h,
Rejkiawik-Islandia 4,25 h,
Tel Awiw-Izrael 3,48 h,
Toronto-Kanada 9,35 h,
Ad-Dauha-Katar 5,35 h,
Wilno-Litwa 1,05 h,
Ryga-Łotwa 1,22 h,
Monachium-Hamburg-Frankfurt-Dusseldorf-Berlin-Niemcy 1,42/1,35/1,55/2,05/1,25 h,
Stavanger-Oslo-Bergen-Norwegia 2,05/1,55/2,10 h,
Lizbona-Portugalia 4,20 h,
Sankt Petersburg-Moskwa-Rosja 1,55/2,02 h,
Bukareszt-Rumunia 1,50 h, 
Belgrad-Serbia 1,40 h,
Zurych-Genewa-Szwajcaria 2,10/2,20 h, 
Sztokholm-Malmo-Goteborg-Szwecja 1,47/1,25/1,45  
 Stambuł-Turcja 2,32 h, 
Rzym-Mediolan-Włochy 2,15 h, 
Londyn-Liverpool-Glasgow-Doncaster-W.Brytania 2,45/2,40/2,50/2,40 h,
Budapeszt-Węgry 1,17 h,
Odessa-Lwów-Kijów-Charków-Ukraina 1,50/1,oo/1,32/1,55  h, 
Nowy Jork-Chicago-USA 9,30/10,00 h, 
Dubaj-ZEA 5,25 h, 

Kierunki lotów z lotniska Warszawa - Modlin

Źródło: Kierunki lotów z lotniska Warszawa Modlin


Kierunki lotów z lotniska Kraków Balice

Żródło: Kierunki lotów z lotniska Kraków Balice




Kierunki lotów z lotniska Gdańsk - Rębiechowo

Źródło: Kierunki lotów z lotniska Gdańsk Rębiechowo






Kierunki lotów z lotniska Katowice - Pyrzowice

Źródło: Kierunki lotów z lotniska Katowice Pyrzowice



Kierunki lotów z lotniska Wrocław - Strachowice

Źródło: Kierunki lotów z lotniska Wrocław Strachowice



Kierunki lotów z lotniska Poznań - Ławica

Źródło: Kierunki lotów z lotniska Poznań Ławica




Kierunki lotów z lotniska Rzeszów - Jasionka


Frankfurt-Niemcy 1,40 h, 
Dublin- Irlandia 3,20H
Barcelona-Hiszpania 2,40 h,
Manchester-Londyn-Bristol-W. Brytania 2,50/3,35 h
Paryż-Francja 2,55 h,
Oslo-Norwegia 2,00h 
Rzym-Włochy 3,00 h,









Kierunki lotów z lotniska Łódź - Lublinek

Źródło: Kierunki lotów z lotniska Łódź Lublinek






Kierunki lotów z lotniska Bydgoszcz - Szwederowo

Dublin-Irlandia 1,40 h,
Dusseldorf-Niemcy 1,35 h, 
Hurghada-Egipt 5,00 h,
Londyn-Birmingham-Glasgow-W.Brytania. 1,15/1,20/1,30 h,


'Sprawdź: www.plb.pl









Kierunki lotów z lotniska Lublin - Świdnik

Źródło: Kierunki lotów z lotniska Lublin Świdnik





Kierunki lotów z lotniska Szczecin - Goleniów

Dublin-Irlandia 1,30 h,
Oslo-Stavanger-Norwegia 1,40/1,40 h, 
Londyn-Liverpool-W.Brytania. 0,55/1,30 h,

'Sprawdź: http: www.airport.com.pl

Własna strona internetowa za darmo - sprawdź